دستورالعمل تعیین مصادیق تغییرکاربری غیرمجاز موضوع ماده 10قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی
دستورالعمل تعیین مصادیق تغییرکاربری غیرمجاز موضوع ماده 10قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی وباغها مصوب 1/8/1385 مجلس شورای اسلامی (موضوع ماده 11تصویب نامه 59879/ت37110 مورخ 19/4/86 هیئت وزیران)
- اقدامات ذیل درصورتیکه دراراضی زراعی وباغهای موضوع قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی وباغها وبدون رعایت ضوابط ومقررات مربوطه واخذ مجوز از کمسیون تبصره 1 ماده1 ویا موافقت سازمان کشاورزی درقالب طرحهای تبصره 4 الحاقی قانون مذکور حسب مورد صورت گیرد ومانع از تداوم تولید وبهره برداری واستمرارکشاورزی شود به عنوان مصادیق کاربری غیر مجاز تلقی میگردد
- برداشت یاافزایش شن وماسه.
- ایجاد بنا وتاسیسات.
- خاکبرداری وخاکریزی.
- گودبرداری .
- احداث کورهای اجر وگچ پزی.
- پی کنی .
- دیوارکشی راضی .
- دپوی زباله. نخاله ومصالح ساختمانی .شن وماسه وضایعات فلزی .
- ایجاد سکو.نتگاهای موقت.
- استقرارکانکس والاچیق.
- احداث جاده وراه.
- دفن زبله های صنعتی .
- رهاکردن پساب های وحدهای صنعتی .فاضل ابهای شهری .ضایعات کارخانجات.
- لوله گذاری .
- عبور شبکه های برق.
- انتقال وتغییر حقابه اراضی زراعی وباغها به سایر اراضی وفعالیتهای غیر کشاورزی .
- سوزاندن. قطع وریشه کنی وخشگ کردن باغات به هر طریق.
- مخلوط ریزی وشن ریزی.
- احداث راه اهن وفرودگاه .
- احداث پارک وفضای سبز
- پیست های ورزشی.
- استخرهای ذخیره اب غیر کشاورزی .
- احداث پارکینگ مسقف وغیر مسقف.
- محوطه سازی (شامل سنگفرش واسفالت کاری. جدول گذاری.سنگ ریزی وموارد مشابه)
- صنایع تبدیلی وتکمیلی وغذایی وطرحهای موضوع تبصره4 فوقالذکر.
- صنایع دستی .
- طرهای خدمات عمومی
- طرحهای تملک دارایی های سرمایه ای مصوب مجلس شورای اسلامی (ملی-استانی)
تبصره:تشخیص سایر مصادیق تغییرکاربری غیرمجاز به عهده سازمان امور اراضی کشور بوده وسازمان جهاد کشاورزی استان موظف است در صورت ابهام نظریه سازمان مذکور را استعلام وبراساس ان عمل نماید. 2- تغییرهریک از فعالیتها وطرحهای موضوع تبصره 4 الحاقی به ماده یک قانون به خارج از مصایق وضوابط تبصره مذکور بدون اخذ مجوز از کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون تغییرکاربری غیر مجاز تلقی میگردد.
تبصره:تغییرفعالیتها وطرحهای موضوع تبصره 4الحاقی به ماده 1 قانون به سایر طرحهای مندرج در تبصره مذکور مستلزم اخذ گواهی لازم از اداره کل محیط زیست استان وموافقت رئیس سازمان جهاد کشاورزی میباشد. دستورالعمل ضوابط تشخیص اراضی زراعی وباغها درخارج از محدوده شهرها. شهرکها وطرحهای هادی روستاها(موضوع ماده6ایین نامه اجرایی قانون اصلاح قانون حفظ کاربری .تصویبنامه شماره 59879/ت37110 هیات وزیران)
ماده1-اصطلاحات مندرج دراین ضوابط در معانی مشروحه ذیل بکارمیرود.
الف- اراضی تحت کشت:اراضی که تحت کشت محصولات زراعی قراردارد.
ب- باغ مثمر:محلی است که دارای محدوه معین ومشخص بوده ودران محصولات باغی یا درختان میوه یامو بوسیله اشخاص غرس ویاپیوند شده باشد وتعداددرختان میوه یا مو در هر هکتار ان از یکصد اصله کمتر نباشد ودر مورد درختان خرما وزیتون در هر هکتار ار پنجاه اصله کمتر نباشد.
تبصره :اراضی تحت کشت چای باغ محسوب میگردد.
پ- باغ غیرمثمر وقلمستان :محلی است که دارای محدوه معین ومشخص بوده ودر ان درختان غیرمثمر به وسیله اشخاص غرس شده وتعداد درخت در هرهکتار ان از 1000 اصله کمتر نباشد.
ت- زمین ایش:زمین دایری است که بصورت متناوب طبق عرف محل برای دوره معینی بدون کشت بماند.
ث- اراضی تحت فعالیتهای موضوع تبصره 4 الحاقی به ماده یک قانون اصلاح حفظ کاربری اراضی زراعی وباعها که در حکم اراضی زراعی وباغها محسوب میشود شامل موارد زیر است:
1-اراضی زراعی وباغها که قبل از اجرای قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی وباغها بدون اخذ مجوز از کمیسیون تبصره 1 ماده 1 به فعالیتهای موضوع تبصره 4 اختصاص یافته واجرا شده باشد.
2-عرصه فعالیت های طرح هادی موضوع تبصره 4الحاقی به ماده 1 قانون که بارعایت ضوابط زیست محیطی وموافقت سازمان جهاد کشاورزی مجوز لازم را دریافت می نمایند
3-اراضی زراعی وباغها که قبل از تصویب قانون اصلاح قنون حفظ کاربری به موجب تصمیمات کمیسیون تبصره 1 ماده2 به فعالیتای موضوع تبصره فوق تغییرکاربری پیدا نموده اند.
تبصره-مواردی که زمین قبلا سابقه بهره برداری به یکی از شیوه های مندرج در بندهای (الف)تا(ث) این ماده را داشته ولی بدن تغییر نوع استفاده درچارچوب قوانین ومقررات به یکی ازشیوه های فوق بهره برداری نمی شود مشمول این ضوابط می باشد.ماده2-اراضی تحت کشت .ایش وباغات ابی .دیم اعم از دایر وبایر که سابقه بهره برداری داشته باشد واراضی تحت فعالیتهای موضوع تبصره 4 الحاقی به ماده 1 قانون که درحکم اراضی زراعی وباغها محسوب میشوند توسط کارشناس یا کارشناسان منتخب سازمان جهاد کشاورزی استان بر اساس فرم مربوط وبا در نظر گرفتن وضعیت وموقعیت اراضی موردنظر وکاربری سایر اراضی همجوار وبالحاظ یک یا چند مورد از موارد نه گانه بررسی میشود وپس از اعلام نظر مدیر جهاد کشاورزی شهرستان .توسط رئیس سازمان جهاد کشاورزی یاباتفویض وی .مدیر اموراراضی استان نسبت به تشخیص زراعی یا باغی بودن محل اجرای طرح اعلام نظر میشود ومراتب جهت اقدامات بعدی به دبیرخانه کمیسیون تبصره 1ماده2 اصلاحی قانون حفظ کاربری اراضی زراعی وباغها مصوب 1385 ابلاغ میگردد:
- سند مالکیت .بنچاق ونسق زراعی که موید زراعی بودن زمین یا باغ باشد.
- سوابق کشت وکار
- اراضی زراعی وباغهای واقع در محدوده قطب های کشاورزی ویا شرکتهای سهامی زراعی یا شرکتهای تعاونی تولیدومانند انها.
- استعلام محلی .
- سایر اراضی زراعی وباغها واقع در زیر دست سدها وشبکه های ابیاری که دراجرای برنامه های توسعه به قلمرو اراضی کشاورزی افزوده میشود.
- نظریه مرکز تحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی دررابطه با کیفیت اب وخاک حسب نیاز.
- تهیه گزلرش مصوب (عکس.فیلم وغیره...)حسب مورد.
- استفاده از عکس های هوایی یا تصاویر ماهواره ای عرصه موردنظر حسب مورد.
- منابع تامین اب برای اراضی ابی
تبصره1 :مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مکلف است همزمان با بررسی کارشناسی مراتب وقوع یاعدم وقوع اراضی مورد نظر درمناطق چهارگانه محیط زیست را از اداره حفاظت محیط زیست شهرستان استعلام نماید واداره یاد شدهنیز مکلف است ظرف مدت یک ماه نظریه خود را به مدیریت جهاد کشاورزی اعلام نماید عدم ارسال پاسخ درمحلت تعیین شده مانع از انجام اقدامات بعدی نخواهد شد.
تبصره 2:درمورد اراضی ملی ودولتی که از طریق مراجع ذی صلاح برای اجرای طرحهای زراعی وباغی واگذار گردیده تاقبل از انتقال قطعی مطابق قرارداد واگذاری اراضی ملی ودولتی عمل خواهد شد.