دستورالعمل تدوین برنامه های آموزشی
بسمه تعالي
بخشنامه به كليه دستگاههاي اجرايي
در اجراي ماده 11 آيين نامه اجرايي ماده 54 و بندهاي "د" و "هـ" ماده 143 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران موضوع اصلاح دستورالعمل هاي آموزش كاركنان دولت مبتني بر ارزشيابي عملكرد آموزشي دستگاه ها، بدين وسيله دستورالعمل هاي اصلاحي كه بر اساس داده هاي حاصل از ارزشيابي هاي ادواري، ابهاماتي كه طي مكاتبات متعدد از سوي دستگاه هاي اجرايي مطرح شده است و نتايج برگزاري همايش هاي توجيهي و آموزشي نظام آموزش كاركنان دولت تهيه و در پاسخ به ابهامات و پرسش هاي دستگاه هاي اجرايي، به منظور فراهم آوردن بستر اجراي بهينه آموزش ها و تسهيل امر نيازسنجي، طراحي، اجرا و ارزشيابي از
برنامه ها ابلاغ مي گردد. ضروري است دستگاه هاي اجرايي با توجه به مفاد آن اقدامات بايسته در حوزه آموزش و بهسازي سرمايه هاي انساني خود مبذول فرمايند.
محمدعلي دارياني
سرپرست معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني
1- تهيه، تدوين و ارسال برنامه هاي آموزشي براي برنامه چهارم توسعه:
به منظور تسهيل در اجراي تكاليف ماده 2 آيين نامه اجرايي ماده 54 و بندهاي "د" و "هـ" ماده 143 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي، فرم هاي اصلاح شده كليات برنامه هاي آموزشي (فرم هاي يك و دو دستورالعمل نحوه تهيه و تدوين برنامه هاي آموزشي موضوع ماده 3 آيين نامه اجرايي ماده 150 قانون برنامه سوم) مبتني بر دوره هاي آموزشي مندرج در نظام آموزش كاركنان دولت (مفاد بخشنامه شماره 22554/105 مورخ 28/12/1380) كه به عنوان چارچوب و كليات تهيه و تدوين برنامه ها براي اخذ موافقت اصولي مورد استفاده بوده است، براي دوره هاي آتي در طول برنامه چهارم توسعه ملاك عمل خواهد بود. ضروري است دستگاه هاي اجرايي در صورتي كه بر مبناي دستورالعمل نحوه تهيه و ارسال برنامه هاي آموزشي پيشگفت (مفاد بخشنامه شماره 7033/105 مورخ 27/5/1380 به عنوان چارچوب قبلي) تاكنون كليات برنامه هاي خود را براي برنامه چهارم توسعه تهيه ننموده اند، " فرم هاي الف و ب" پيوست را براي دوران برنامه چهارم تكميل و به منظور اخذ موافقت اجراي آنها حداكثر تا پايان خردادماه سال 1385 به سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ارسال نمايند.
نحوه تكميل فرم ها و فرآيند اخذ موافقت اجراي برنامه ها به شرح زير است:
الف) دستگاه هاي اجرايي بايد مشخصات كلي برنامه هاي آموزشي كوتاه مدت كاركنان خود را برمبناي داده هاي درخواست شده در" فرم هاي الف و ب" به دقت تكميل نموده و پس از تأييد كميته راهبري آموزش دستگاه اجرايي (كميته موضوع بند 3 يا ضوابط اجرايي اين مجموعه) با امضاي بالاترين مقام مسئول يا معاون ذيربط در زمينه توسعه منابع انساني دستگاه اجرايي، براي بررسي و اخذ موافقت اجرا به سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ارسال نمايند.
1/الف) حداقل ساعات پيش بيني شده براي آموزش مديران و كاركنان در دستگاه ها بايد به صورت متوسط منطبق با وضعيت زير باشد:
60 * تعداد كل مديران = مجموع حداقل ساعات آموزش براي مديران
40 * تعداد كل كاركنان = مجموع حداقل ساعات آموزش براي كاركنان
2/الف) ميزان ساعات و عناوين دوره ها به تفكيك توجيهي، عمومي، شغلي و بهبود مديريت به شرح زير محاسبه مي گردد:
- ساعات آموزش دوره توجيهي موضوع بند 1/ج نظام آموزش كاركنان دولت (موضوع بخشنامه شماره 94133/1803 مورخ 25/5/1383) به ميزان 60 ساعت تعيين مي شود.
- ساعات و عناوين آموزشي دوره هاي شغلي اختصاصي بر مبناي عناوين و ميزان تعيين شده در برنامه هاي آموزشي مشاغل اختصاصي دستگاه اجرايي كه به تأييد سازمان مديريت و برنامه ريزي رسيده است تعيين مي گردد.
- ساعات و عناوين دوره هاي آموزشي مشاغل مشترك اداري بر مبناي عناوين و ميزان تعيين شده در دوره ها يا پودمان هاي آموزشي كه ازسوي سازمان مديريت وبرنامه ريزي كشور ابلاغ مي شود خواهد بود تا زماني كه اين سازمان دوره هاي مشاغل مشترك را اعلام ننموده است دستگاه هاي اجرايي مي توانند رأساً نسبت به طراحي و اجراي دوره ها پس از تأييد اين سازمان مبادرت ورزند.
- ساعات و عناوين آموزشي دوره هاي عمومي و فنآوري اطلاعات بر مبناي عناوين و ساعات دوره هاي اعلام شده از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور مي باشد. در صورتي كه دستگاه ها بخواهند علاوه بردوره هاي آموزشي اعلام شده از سوي اين سازمان دوره هاي آموزشي عمومي را برنامه ريزي و اجرا نمايند (در اجراي مفاد بند5 بخشنامه شماره 96358/1803 مورخ21/5/1382)بايد مشخصات آنها شامل عنوان، اهداف، محتوي، ميزان ساعت، مجري و ... را قبلاً به تأييد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور برسانند.
- ساعات و عناوين آموزش هاي بهبود مديريت منطبق بر عناوين و ساعات اعلام شده در مجموعه آموزش هاي بهبود مديريت (بخشنامه شماره 78510/101 مورخ 4/5/1383) خواهد بود. چنانچه دستگاه هاي اجرايي (در اجراي تبصره بند 6-ز بخشنامه فوق الاشاره) درخواست طراحي و اجراي دوره هاي شغلي اختصاصي ويژه مديران خود در چارچوب نظام آموزش كاركنان را داشته باشند بايد مشخصات آن ها شامل عنوان، اهداف ، محتوي، ميزان ساعت، مجري و ... را قبلاً به تأييد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور برسانند.
ب) فرم كليات برنامه هاي آموزشي بايد مبتني بر نتايج نيازسنجي انجام شده از سوي دستگاه اجرايي براساس تحليل سازمان، تحليل شغل (مشاغل دستگاه) و تحليل فرد يا شاغل (شاغلان در دستگاه) با رعايت اولويت آموزش زنان و همچنين درنظر گرفتن متوسط حداقل60 ساعت آموزش براي مديران و متوسط حداقل40 ساعت آموزش براي كاركنان، تنظيم و تكميل گردد.
1/ب) نيازسنجي مبتني بر تحليل سازمان به عناوين دوره ها و يا پودمان هاي آموزشي مشخصي منتهي مي گردد كه اهداف، وظايف، تشكيلات و برنامه هاي سازمان را فارغ از نوع شغل شاغلان مطمح نظر داشته و به حوزه توانايي ها و مهارت هايي اشاره دارد كه براي تحقق اهداف سازمان وجه مشترك كليه شاغلان در يك دستگاه اجرايي بوده و به تأييد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور رسيده است. مسئوليت نيازسنجي بر مبناي تحليل سازمان به عهده ستاد دستگاه اجرايي است.
2/ب) نيازسنجي مبتني برتحليل شغل به عناوين دوره ها ويا پودمان هاي آموزشي مشخصي منتهي مي گردد كه وظايف، مسئوليت ها و شرايط احراز شغل را با عنايت به تعريف و تصريح آن در مجموعه رسته هاي طرح طبقه بندي مشاغل دولت،يا طرح هاي طبقه بندي مشاغل خاص دستگاه مطمع نظر داشته وبه حوزه توانايي ها و مهارت هايي اشاره دارد كه وجه مشترك شاغلان يك عنوان رشته شغلي يا پست در مسير شغل در دستگاه اجرايي بوده و به تأييد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور رسيده است. مسئوليت نيازسنجي براي مشاغل اختصاصي نيز براساس دستورالعمل هاي نحوه طراحي
دوره هاي آموزشي مشاغل بر عهده ستاد دستگاه اجرايي است.
3/ب) نيازسنجي تحليل فرد به دوره ها و يا پودمان هاي آموزشي مشخصي منتهي مي گردد كه با عنايت به دوره ها و پودمان هاي آموزشي حاصل از تحليل سازمان و تحليل شغل، و نيز دوره ها و
پودمان هاي آموزشي عمومي و بهبود مديريت مورد تأييد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، و با درنظر گرفتن دانش، مهارت و بينش موجود فرد به عنوان نياز شاغل جهت رسيدن از وضع موجود به وضع مطلوب براي فرد پيش بيني و در شناسنامه آموزشي وي درج مي گردد. مسئوليت نيازسنجي در سطح فرد برعهده دستگاه اجرايي محلي (سازمان استاني) است كه شاغل در آن مشغول به كار مي باشد. مسئوليت اين امر براي شاغلان ستادي دستگاه هاي اجرايي بر عهده واحد آموزش يا توسعه منابع انساني ستاد دستگاه است.
4/ب) دستگاه هاي اجرايي براي رعايت اولويت آموزش زنان موظف اند در صورت محدوديت منابع و عدم امكان بهره مندي همزمان كاركنان و مديران زن و مرد براي شركت در دوره ها يا پودمان هاي آموزشي، ابتدا كاركنان زن را براساس نيازهاي مندرج در شناسنامه آموزشي آنان انتخاب و جهت طي دوره آموزشي اعزام نمايند.
ج) سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور (دفاتر بخشي) پس از دريافت و بررسي فرم هاي ارسالي، مراتب موافقت با اجراي آن دسته از دوره ها و پودمان هاي آموزشي كه با ضوابط و مقررات انطباق داشته باشد را به دستگاه اجرايي اعلام مي نمايد. تأييد فرم كليات برنامه هاي آموزش كاركنان دستگاه به منزله مجوز اجراي دوره ها بوده و با عنايت به رويكرد ماده 54 قانون برنامه چهارم توسعه نيازمند تأييد
برنامه هاي اجرايي آنها براساس فرم مشخصات برنامه هاي آموزشي مستخدمين دولت (فرم 26) و دستورالعمل منضم به آن نيست.
1/ج) همزمان با اعلام مراتب تأييد مشخصات كلي دوره ها و پودمان هاي آموزشي كوتاه مدت به دستگاه اجرايي، عناوين دوره هاي تأييد شده اي كه ازسوي دستگاه اجرايي، محل اجراي آنها سازمان هاي استاني دستگاه مشخص شده است، براساس "فرم ج" از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور (دفاتر بخشي) به سازمان مديريت و برنامه ريزي استانهاي محل اجرا جهت برنامه ريزي نظارت بر اجرا ارسال مي گردد.
2/ج) ستاد دستگاه اجرايي نيز با عنايت به موافقت اجراي دوره هاي آموزشي صادره ازسوي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور(دفاتر بخشي) سهم سازمان هاي استاني خود را برمبناي داده هاي" فرم هاي الف و ب" احصاء و حسب مورد براساس "فرم ج" به واحدهاي استاني خود اعلام خواهد نمود. بديهي است " فرم ج" ارسالي از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و ستاد دستگاه هاي اجرايي به واحدهاي استاني در يك دستگاه بر يكديگر منطبق خواهند بود.
تذكر: درصورتي كه فرم كليات برنامه هاي آموزشي كاركنان دستگاه ها براي برنامه چهارم بر مبناي فرم كليات برنامه هاي آموزشي قبلي (فرم هاي يك و دو دستورالعمل نحوه تهيه و تدوين برنامه هاي آموزشي موضوع ماده سه آيين نامه اجرايي ماده 150 قانون برنامه سوم) به تأييد رسيده باشد،" فرم ج" تا پايان خرداد ماه سال1385 ازسوي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و ستاد دستگاه هاي اجرايي تكميل و به واحدهاي خود در استان هاي مربوط ارسال گردد.
3/ج) سازمان مديريت و برنامه ريزي استان ها نسخه اي از " فرم ج" كه دستگاه هاي اجرايي براي واحد استاني خود ارسال نموده اند را از دستگاه اجرايي استان مطالبه،ضمن انطباق" فرم ج" دريافتي از سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور با " فرم ج" دريافتي از دستگاه اجرايي استان، براي نظارت بر اجراي دوره ها با هماهنگي و همكاري دستگاه اجرايي برنامه ريزي خواهند نمود.
4/ج) سازمان مديريت و برنامه ريزي استان موظف است در صورت عدم انطباق" فرم ج" كه از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و ستاد دستگاه اجرايي به استان رسيده است، موارد عدم انطباق را مشخص و براي تعيين تكليف به دفاتر بخشي سازمان ارسال نمايد. بديهي است تا تعيين تكليف موارد اختلافي اجراي دوره هاي آموزشي مورد اختلاف محملي نخواهد داشت.
د) دستگاه هاي اجرايي (ملي يا استاني حسب مورد) مكلف اند نيازمندي هاي خود به آموزش هاي بهبود مديريت و آشنايي با مباحث تحول اداري را، كه براساس نيازسنجي مشخص، مصوب و در شناسنامه كاركنان درج كرده اند، بر مبناي داده هاي " فرم هاي الف و ب" استخراج و مطابق" فرم د" حداكثر تا پايان دي ماه هرسال براي اجرا در سال آتي به موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي و يا مديريت آموزش و پژوهش سازمان مديريت و برنامه ريزي استان ها اعلام نمايند. مؤسسه يا مديريت هاي آموزش و پژوهش مذكور موظفند بر مبناي مجموع نيازهاي اعلام شده از سوي دستگاه هاي اجرايي برنامه ريزي هاي لازم را براي تأمين نيازهاي آموزشي در قلمرو آموزشهاي بهبود مديريت وآشنايي با مباحث تحول اداري به عمل آورند. در صورتيكه توان اجراي كل برنامه هاي آموزشي بهبود مديريت يك دستگاه يا برنامه اي خاص از مجموعه برنامه هاي آموزشي بهبود مديريت و مباحث تحول اداري درخواستي ازسوي يك دستگاه اجرايي براي مؤسسه يا مديريت هاي آموزش و پژوهش وجود نداشته باشد، بايد مراتب عدم امكان اجرا دوره يا دوره ها، حداكثر تا پايان شهريور ماه سال اجراي مورد درخواست به دستگاه درخواست كننده اعلام گردد. اين اعلام مكتوب بمنزله مجوز اجراي دوره براي دستگاه اجرايي تلقي شده آن دستگاه مي تواند رأساً فقط در عناويني كه امكان اجراي دوره در يك سال براي مؤسسه يا مديريت هاي آموزش و پژوهش استان ها وجود ندارد و تعداد افراد شركت كننده در هريك از دوره ها حداقل به 10 نفر مي رسد، براي همان سال به برنامه ريزي و اجراي دوره هاي مديريت منطبق با عناوين و سرفصل هاي اعلام شده ازسوي مؤسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي و مديريت هاي آموزش و پژوهش سازمان مديريت و برنامه ريزي استان ها مبادرت نمايد. در صورت عدم اعلام امكان يا عدم امكان اجرا دوره هاي درخواستي تا پايان شهريور ماه مؤسسه يا مديريت هاي آموزش و پژوهش استان ها با درخواست دستگاه اجرايي تصميم مقتضي ازسوي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور (دفاتر بخشي) اتخاذ خواهد شد.
هـ) مؤسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي و مديريت هاي آموزش و پژوهش سازمان مديريت و برنامه ريزي استان ها حتي الامكان بايد بر مبناي نيازهاي اعلام شده از سوي دستگاه هاي اجرايي به برنامه ريزي و اجراي دوره ها و پودمانهاي آموزشي كوتاه مدت در حوزه هاي بهبود مديريت و فنون اداري مبادرت ورزند و برگزاري هرگونه مجموعه دوره يا پودمان هاي آموزشي كه اجراي دوره هاي بلندمدت يا اعطاي گواهي نامه هاي با ارزش استخدامي از سوي آنها را به ذهن متبادر نمايد ممنوع است.
و) پيش بيني دوره ها و پودمان هاي آموزشي درحوزه هاي زير در" فرم هاي الف و ب""(چارچوب)ضروري نيست.
1/و) دوره ها يا پودمان هاي آموزشي كه بنا به ضرورت خاص، به صورت محدود و بنا به مقتضيات حاصل از برنامه ها و قوانين و مقررات توسط شوراي فني و يا كار گروه تحول اداري استان براي مجموعه اي از كاركنان دستگاه هاي اجرايي استان برنامه ريزي و اجرا مي گردد.
2/و) دوره هاي توجيهي بدو خدمت (موضوع بخشنامه شماره 94133/1803 مورخ 25/5/1384)
3/و) دوره ها يا پودمان هاي آموزشي حراست كه مسئوليت برنامه ريزي و اجراي آنها با حراست كل كشور مستقر در نهاد رياست جمهوري و وزارت اطلاعات مي باشد.
4/و) دوره ها وياپودمان هاي آموزشي گزينش كه مسئوليت اجراي آنها با هيأت عالي گزينش مي باشد.
5/و) بورس ها و دوره هاي آموزشي خارج از كشور.
6/و) دوره ها يا پودمان هاي آموزشي كه مجوز آنها توسط دفتر آموزش مداوم جامعه پزشكي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي براي شاغلان ذيربط در وزارت مذكور صادر مي گردد.
2- نحوه بهره مندي از امتيازات آموزش:
هدف غايي آموزش كاركنان دولت، يادگيري مهارت ها و فنون جديد، تغيير رفتار كاركنان و در نهايت بهبود عملكرد آنان است. و نظام آموزش كاركنان دولت به هيچ وجه در صدد پركردن خلاء هاي احتمالي مادي و مالي كاركنان دولت از طريق آموزش نيست ولي به منظور ترغيب وتشويق كاركنان براي شركت در دوره هاي آموزشي كوتاه مدت تدوين شده، دستگاه هاي اجرايي مي توانند به كاركناني كه آموزش ها را براساس نيازسنجي و برنامه هاي آموزشي مصوب (مطابق مفاد بند يك اين دستورالعمل) طي نمايند، امتيازهايي به شرح زير اعطا نمايند. اين امتيازات صرفاً كاركرد تشويقي داشته و اعطا يا عدم اعطاي آن از اختيارات دستگاه اجرايي است و درصورتي كه سياست دستگاه اجرايي برعدم اعطاي امتيازات باشد هيچ گونه حقي براي كاركنان ايجاد نخواهد نمود. بديهي است سياست هاي متخذه از سوي دستگاه هاي اجرايي بايد با رعايت عدالت براي كليه كاركنان به صورت يكسان اعمال گردد.
امتيازهاي حاصل از گذراندن دوره هاي آموزشي به شرح زير است:
الف) اعطاي يك ماه حقوق و فوق العاده شغل به ازاي هر 176 ساعت آموزش مصوب
1/الف) دستگاه هاي اجرايي مي توانند به ازاي يكصد وهفتادوشش ساعت آموزش مصوب (براساس فرم هاي الف و ب) كه كاركنان دستگاه با عنايت به نيازهاي تعيين شده در شناسنامه آموزشي شان، طي مي نمايند يك ماه حقوق و فوق العاده شغل براي يك بار در سال به آنان اعطا نمايند.
2/الف) در صورتي كه بنا به ضرورت، عنوان رشته شغلي مندرج در حكم كارگزيني فرد با وظايفي كه وي در دستگاه اجرايي انجام مي دهد يكسان نباشد (مثلاً فرد به واسطه ابلاغ انشايي، به فعاليت ديگري غير از وظايف رشته شغلي مندرج در حكم كارگزيني در دستگاه متبوع خود مشغول باشد) و حسب نياز براي انجام بهينه وظايف محوله دوره هاي آموزشي خاصي را طي نمايد، اعطاي امتياز فوق به كارمند از سوي دستگاه اجرايي منعي نخواهد داشت.
3/الف) چنانچه رشته شغلي فرد تغيير نمايد دستگاه اجرايي مي تواند كل آموزش هاي طي شده در رشته شغلي قبلي را براي اعطاي اين امتياز محاسبه نمايد.
ب) اعمال يك سال تعجيل در ارتقاي گروه به ازاي هر 176 ساعت آموزش مصوب
1/ب) دستگاه هاي اجرايي مي توانند به ازاي يكصد و هفتاد و شش ساعت آموزش مصوب در سال (براساس فرم هاي الف و ب) كه كاركنان آنان با عنايت به نيازهاي تعيين شده در شناسنامه آموزشي طي مي نمايند يك سال تعجيل در ارتقاء گروه براي آنان اعمال نمايند.
2/ب) با عنايت به اين كه ارتقاي گروه در ازاي كسب تجربه فرد در يك شغل خاص بر مبناي حكم كارگزيني صورت مي گيرد، چنانچه عنوان رشته شغلي فرد در حكم كارگزيني با وظايفي كه در دستگاه متبوع خود انجام مي دهد يكسان نباشد و، حسب ضرورت، فرد دوره هاي آموزشي شغلي را در حوزه وظايف محوله غير از وظايف شغل مندرج در حكم طي نمايد، اعمال يك سال تعجيل در ارتقاي گروه اينگونه كاركنان محملي ندارد.
3/ب) امتياز فوق در ارتقاي گروههاي تشويقي كه بواسطه مقررات خاص به كاركنان اعطا مي گردد تأثيري نداشته و شمول آن صرفاً در گروههاي استحقاقي است.
4/ب) در صورت تغيير رشته شغلي، احتساب يك سال تعجيل در ارتقاي گروه براي آموزش هايي كه در رشته شغلي قبلي طي شده منتفي است، ولي احتساب دوره هاي عمومي و بهبود مديريت از شمول اين بند مستثني مي باشد.
تذكرات:
- در صورتيكه ميزان ساعات آموزش كاركنان دستگاه هاي اجرايي در يك سال مالي (اول فروردين تا پايان اسفند ماه) بالغ بر 176 ساعت شود مازاد بر 176 ساعت آموزش آنان براي سال مالي بعد ذخيره نمي گردد.
- در صورتي كه مجموع دوره هاي آموزشي در طي چند سال به 176 ساعت رسيد مازاد بر 176 ساعت آموزش در سالي كه امتياز فوق به كاركنان دستگاه اجرايي تعلق گرفته است براي سال بعد ذخيره مي گردد.
- دوره هاي آموزشي موضوع "بند و قسمت يك اين مجموعه" (نحوه تهيه، تدوين و ارسال برنامه هاي آموزشي) كه پيش بيني آنها در " فرم هاي الف و ب" ضرورت ندارد، به استثناي بورس ها و دوره هاي آموزشي خارج از كشور نيز مي تواند در شمول امتيازات فوق قرار گيرند.
- بند الف ماده 6 آيين نامه اجرايي ماده 54 قانون برنامه چهارم اعطاي امتياز حقوق و فوق العاده شغل را براي يك بار در طول يك سال تعيين نموده است. بنابراين اعطاي اين امتياز بيش از يك بار در سال ولو اينكه بنا به هر دليل دستگاه اجرايي امتياز فوق را به كاركنان در سال هاي قبل نداده است امكان پذير نيست. ولي ازآنجايي كه گروه استحقاقي هر پنج و يا چهارسال يكبار به تناسب مدرك تحصيلي فرد به وي اعطا مي گردد، لذا تجميع دوسال تعجيل با رعايت مقررات براي اعطاي گروه منعي نخواهد داشت.
- اعطاي امتيازات مذكور بر مبناي تاريخ اتمام آخرين دوره كه امكان بهره مندي از امتيازات 176 ساعت آموزش را فراهم مي كند، مندرج در گواهي نامه خواهد بود و تاريخ صدور گواهي نامه
نمي تواند ملاك عمل قرار گيرد. بنابراين دستگاه هاي اجرايي بايد اقدامات مربوط به صدور گواهي نامه ها را هرچه سريعتر انجام دهند. مسئول صدور گواهي نامه هاي نوع اول، مجري دوره ها با هماهنگي واحد متولي آموزش و توسعه منابع انساني دستگاه متقاضي مي باشند. صدور گواهينامه براي دوره هاي آموزشي فنآوري اطلاعات تابع مقررات خود مي باشد. - ساعات آموزش دوره توجيهي و دوره هاي آموزشي خارج از كشور براي اعطاي امتيازات فوق محاسبه نمي گردد.
- همايش ها، سمينارها و گردهمايي هاي بين المللي، ملي و يا استاني كه در موارد خاص به منظور تبيين و تشريح مسائل فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي ، ... يا ارائه يافته هاي پژوهشي در حوزه هاي مختلف علمي از سوي ارگان ها و سازمان هاي كشور برگزار مي گردد نيز براي احتساب امتيازات فوق محاسبه نمي گردد. بديهي است اعزام كاركنان براي بهره مندي از توليدات دانشي اينگونه مجامع علمي با رعايت مقررات مربوط بلامانع است.
- ميزان ساعات دوره هاي آموزش فنآوري اطلاعات (موضوع بخشنامه شماره 203222/1903 مورخ 2/11/1381 مهارت هاي هفت گانه) براي شاغلان مشاغل رسته فنآوري اطلاعات جهت اعطاي امتيازات فوق قابل محاسبه نيست.
- كاركنان رسمي دستگاه هاي اجرايي كه در اموري چون شركت هاي تعاوني، هيأت و شوراهاي حل اختلاف، فدراسيون هاي ورزشي و ... عضويت دارند و براي انجام وظايف محوله در اينگونه مجامع دوره هاي آموزشي را طي مي نمايند. اين دوره هاي آموزشي براي برخورداري از امتيازات مترتب بر نظام نمي تواند ملاك عمل قرار گيرد.
- اعطاء امتياز يك ماه حقوق و فوق العاده شغل به كاركناني كه ازدستگاه متبوع خود به ساير دستگاه هاي اجرايي كشور مأمور مي شوند و در دستگاه مقصد دوره هاي آموزشي مصوب را طي مي نمايند، تابع سياست هاي دستگاهي است كه حقوق و مزاياي مأمور را پرداخت مي نمايد، ولي يكسال تعجيل در ارتقاي گروه موكول به عدم تغيير در رشته شغلي آنان در دستگاه مبداء و مقصد خواهد بود.
- علاوه بر قواعد مندرج در اين تذكرات دستگاه اجرايي مي توانند قواعدي چون تعيين نسبت آموزش را درچارچوب مقررات آموزشي كاركنان دولت، براي نحوه اعطاي امتيازات فوق (مانند تعيين نسبت آموزش هاي عمومي و شغلي براي اعطاي امتيازات) حسب نياز تعيين و پس از تأييد كميته راهبري آموزش دستگاه اعمال نمايد.
ج) اعطاي گواهينامه هاي نوع دوم (مهارتي، تخصصي و تخصصي – پژوهشي)
1/ج) در صورتي كه مجموع آموزش هاي مصوب مبتني بر نيازهاي مندرج در شناسنامه آموزشي طي شده توسط كاركنان به ميزان ساعات مندرج در بند سازوكار اخذ گواهي نامه هاي نوع دوم (بند هـ نظام آموزش كاركنان دولت) رسيد، واحد متولي آموزش و توسعه منابع انساني دستگاه هاي اجرايي بايد آزمون جامعي را براي اعطاي گواهي نامه هاي مهارتي، تخصصي، و تخصصي – پژوهشي ترتيب دهند. شركت كاركنان واجد شرايط در آزمون مذكور و كسب حدنصاب امتياز براي دريافت گواهي نامه ها الزامي است. دستگاه هاي اجرايي مي توانند براي اين گونه افراد گواهي نامه هاي نوع دوم كه داراي ارزش استخدامي در شرايط احراز مشاغل مندرج در متن گواهي نامه ها خواهد بود صادر نموده و پس از تأييد سازمان به مرحله اجرا درآورد.
تذكر:
- همترازي تأليفات ، تحقيقات ، پيشنهادات، ترجمه ي كتب و مقالات كه به تأييد كميته راهبري آموزش دستگاه رسيده باشد مي تواند تا معادل 200 ساعت آموزش براي فرد درنظر گرفته شود. براي افرادي كه مشمول اين بند مي گردند حداكثر 18 ماه از طول مدت لازم جهت اعطاي گواهي نامه هاي نوع دوم (مهارتي، تخصصي، تخصصي – پژوهشي) به آنان كسر خواهد شد.
- براي اجراي يك طرح تحقيقي در زمينه شغل مورد تصدي كه معادل 100 ساعت آموزش تلقي مي شود به مدت 6 ماه از طول مدت لازم جهت اخذ گواهي نامه تخصصي- پژوهشي كسر مي گردد. بديهي است مجموع سنوات كسر شده با احتساب 18 ماهه فوق الذكر حداكثر به مدت 2 سال جهت اخذ گواهي نامه فوق خواهد بود.
- حداكثر ساعات آموزشي كه براي اعطاي گواهي نامه هاي مهارتي، تخصصي و تخصصي – پژوهشي براي هر سال قابل احتساب است به ترتيب 120، 125 و 100 ساعت در سال تعيين مي گردد.
2/ج) سئوالات آزمون جامع از مجموع محتواي دوره هاي شغلي تعيين شده براي يك شغل (نه شاغل) بدون درنظر گرفتن نيازهاي آموزشي كه براي فرد تعيين شده است، دوره هاي عمومي و فنآوري اطلاعات و دوره هاي بهبود مديريت به تفكيك سطوح تحصيلي پايه براي اخذ گواهي نامه هاي مهارتي، تخصصي و تخصصي-پژوهشي با رعايت نسبت سئوال عمومي و فنآوري اطلاعات و
سئوال تخصصي شغلي براي گواهي نامه هاي مهارتي و سئوال عمومي و فنآوري اطلاعات سئوال تخصصي شغلي و بهبود مديريت براي گواهي نامه هاي تخصصي و تخصصي – پژوهشي طراحي خواهد شد.
تذكر: تعداد سئوالات بهبود مديريت حداكثر معادل تعداد سئوالات عمومي و فنآوري اطلاعات خواهد بود. تعيين و طراحي اين سئوالات بر عهده مؤسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي است. مؤسسه مذكور بايد بنا به درخواست واحد آموزش يا توسعه منابع انساني ستاد مركزي دستگاه هاي اجرايي، سئوالات لازم به همراه پاسخ آن ها را به صورت محرمانه در اختيار دستگاه اجرايي قرار دهد.
كارشناساني كه طي دوره هاي بهبود مديريت براي آنان ضرورتي نداشته است، از شركت در آزمون بهبود مديريت معاف بوده و مجموع امتياز آنان بر مبناي آزمون دوره هاي آموزشي شغلي، عمومي و فنآوري اطلاعات محاسبه خواهد شد.
3/ج) آزمون جامع هرسال يك بار و به صورت متمركز در ستاد مركزي دستگاه اجرايي، ضمن اعلام به سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور براي اعمال نظارت، برنامه ريزي و اجرا مي گردد و نصاب قبولي در آزمون 60 درصد كل نمره آزمون تعيين مي شود مشروط بر اين كه 50 درصد از مجموع نمرات آزمون تخصصي و بهبود مديريت از طرف شركت كنندگان كسب شده باشد. نبودن هريك از شرايط فوق صدور گواهي نامه نوع دوم را منتفي خواهد كرد.
4/ج) شركت كاركنان در سنوات متوالي در آزمون جامع بلامانع است ولي در هر صورت صدور گواهي نامه نوع دوم براي كاركنان موكول به قبولي در آزمون جامع با رعايت ساير شرايط مندرج در سازوكار اعطاي گواهي نامه ها (بند هـ نظام آموزش كاركنان دولت) خواهد بود.
5/ج) امتياز آزمون جامع بايد در متن گواهي نامه مشخص گردد.
6/ج) گواهي نامه هاي نوع دوم با ارزش استخدامي داراي دو امضاء است. امضاي اول از سوي بالاترين مقام مسئول يا معاونت ذيربط در دستگاه اجرايي و امضاي دوم از سوي رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و يا معاونت بخشي ذيربط صورت خواهد گرفت.
7/ج) بواسطه اينكه ارتقاء گروه در طول سنوات آموزش در قالب تعجيل به كاركنان اعطا شده است كسب گواهي نامه نوع دوم ارتقاء گروه مجدد را بدنبال نخواهد داشت ولي كاركناني كه موفق به كسب اين گواهي نامه ها گردند، ازساير كاركردهاي آن در مسير شغلي بهره مند خواهند شد. بديهي است در صورتيكه براساس سياست هاي دستگاه اجرايي تعجيل در طول سنوات آموزش اعمال نشده باشد كسب گواهي نامه هاي نوع دوم به منزله مدرك جديد تلقي و با آن همانند مدرك تحصيلي بالاتر در شرايط احراز مشاغل مندرج در گواهي نامه براي اعطاي گروه برخورد خواهد شد.
3) ضوابط اجرايي:
دستگاه هاي اجرايي مكلف اند براي انجام امور مرتبط با نيازسنجي،طراحي،اجرا و ارزشيابي از برنامه هاي آموزشي، كميته اي تحت عنوان كميته راهبري آموزش كاركنان در ستاد دستگاه و كميته اي به نام كميته اجرايي در استان ها با تركيب و وظايف زير تشكيل دهند:
الف) اعضاي كميته
- بالاترين مقام مسئول آموزش يا توسعه منابع انساني دستگاه يا عناوين مشابه آن يا نماينده ذيصلاح و تام الاختيار وي به عنوان رييس كميته (ملي يا استاني) .
- معاون اداري و مالي يا پشتيباني دستگاه يا عناوين مشابه آن يا نماينده ذيصلاح و تام الاختيار وي در صورتي كه وظيفه آموزش كاركنان در حوزه وظايف وي نباشد. (ملي- استاني) .
- نماينده سازمان مديريت و برنامه ريزي به عنوان ناظر (كشور- استان).
- مدير واحد آموزش دستگاه به عنوان دبير (كشور- استان) .
- يك نفر كارشناس آموزش ترجيحاً با تحصيلات در حوزه هاي برنامه ريزي آموزشي، برنامه ريزي درسي و يا مديريت آموزشي به انتخاب بالاترين مقام مسئول آموزش يا توسعه منابع انساني .
- يك نفر كارشناس امور اداري يا كارگزيني به انتخاب معاون اداري و مالي يا پشتيباني دستگاه (ملي – استاني).
- يك نفر مجرب در زمينه هر رشته شغلي حسب موارد مطروحه در كميته.
ب) وظايف كميته راهبري آموزش در ستاد دستگاه
- بررسي و تأييد حداقل يك درصد از كل اعتبارات هزينه اي دستگاه موضوع ماده يك آيين نامه اجرايي ماده 54 وبندهاي "د" و "هـ" ماده 143قانون چهارم توسعه كه از سوي معاونت امور اداري مالي و يا پشتيباني و عناوين مشابه تعيين مي شود، به تفكيك هر استان. در صورتيكه اعتبارات به صورت استاني تخصيص يافته باشد اين امر به عهده كميته اجرايي آموزش در استان است.
- بررسي و تأييد برنامه هاي آموزشي براساس " فرم هاي الف و ب" پيوست .
- بررسي و مشخص نمودن اختيارات و نحوه برنامه ريزي و اجراي برنامه هاي آموزشي دستگاه هاي وابسته (وزارتخانه ها و سازمان هاي مستقل وابسته به رياست جمهوري)
- تصميم گيري درخصوص دوره هاي آموزشي كه به صورت ملي يا منطقه اي بايد اجرا گردد.
- بررسي و انتخاب مؤسسات مشاور در حوزه نيازسنجي، طراحي و ارزشيابي آموزشي مورد تأييد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، درصورتي كه سياست دستگاه اجرايي بهره گيري ازتوان اينگونه مؤسسات باشد. چنانچه سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور اقدامات لازم جهت تأييد اين گونه مؤسسات را انجام نداده باشد، پس از استعلام دستگاه از سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، كميته مي تواند تا اعلام مؤسسات از سوي اين سازمان با رعايت كليه مقررات و استانداردهاي آموزشي اقدام نمايد.
- بررسي و انتخاب مجري آموزش ها از ميان مؤسسات آموزشي مورد تأييد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، در صورتي كه مجري آموزش ها واحد آموزش دستگاه اجرايي نباشد.
- تعيين سياست هاي برخورداري از سازوكارهاي انگيزشي نظام آموزش كاركنان.
- همترازي تأليفات، تحقيقات، پيشنهادها ، ترجمه كتاب ومقالات موضوع سازوكار اخذ گواهينامه ها كه درحوزه وظايف شغلي فرد انجام شده باشد(بند هـ نظام آموزش كاركنان دولت) با ساعت آموزشي.
- بررسي و تأييد نهايي نيازهاي آموزشي كه براساس تحليل سازمان و شغل صورت گرفته است .
- بررسي و تأييد واجدين شرايط شركت در آزمون جامع براي گواهي نامه هاي نوع دوم براساس شرايط مندرج در بند هـ نظام آموزش كاركنان دولت .
- تعيين مواد و محتواي آزمون هاي جامع به تفكيك هر رشته شغلي .
- انتخاب طراحان سئوالات آزمون جامع و انتخاب نهايي سئوالات از مجموع سئوالات طراحي شده توسط طراحان مختلف .
- تعيين تاريخ و محل برگزاري آزمون جامع و نحوه اطلاع رساني به ذينفعان .
- تأييد ليست پذيرفته شدگان در آزمون جامع .
- بررسي ساير موارد پيشنهادي از سوي دستگاه اجرايي در حوزه آموزش كاركنان براي تصميم گيري.
ج) وظايف كميته اجرايي آموزش در دستگاه اجرايي استان
- بررسي و تأييد يك درصد كل اعتبارات هزينه اي دستگاه موضوع ماده يك آيين نامه اجرايي ماده 54 و بندهاي "د" و "هـ" ماده 143 قانون برنامه چهارم توسعه درصورتي كه اعتبارات بصورت استاني تخصيص يافته باشد.
- برنامه ريزي اجراي دوره هاي آموزشي بر مبناي سهم تعيين شده براي استان.
- بررسي و انتخاب مجري آموزش ها از ميان مؤسسات آموزشي مورد تأييد سازمان مديريت و برنامه ريزي در سطح استان .
- بررسي و انتخاب مؤسسات مشاور در حوزه نيازسنجي، طراحي و ارزشيابي آموزش مورد تأييد سازمان مديريت و برنامه ريزي در سطح استان در صورتي كه سازمان مديريت و برنامه ريزي استان اقدامات لازم جهت تأييد اينگونه مؤسسات را انجام نداده باشد پس از استعلام دستگاه سازمان استان كميته مي تواند تا اعلام مؤسسات از سوي سازمان با رعايت كليه مقررات و استانداردهاي آموزشي اقدام نمايد.
- بررسي واجدين شرايط شركت در آزمون جامع و معرفي آنان به واحد آموزش در ستاد دستگاه اجرايي جهت طرح در كميته راهبري آموزش براي تصميم گيري شركت يا عدم شركت آنان در آزمون
- بررسي واجدين شرايط همترازي تأليفات، تحقيقات، ترجمه كتاب و مقالات، پيشنهادات و ابتكارات كه در حوزه وظايف شغلي فرد انجام شده باشد با ساعات آموزش و معرفي افراد به واحد آموزش در ستاد دستگاه اجرايي براي طرح در كميته راهبري آموزش براي تصميم گيري .
- بررسي ساير موارد پيشنهادي ازسوي دستگاه استاني درحوزه آموزش كاركنان براي تصميم گيري.
4) ارزيابي عملكرد آموزش دستگاه:
دراجراي تبصره ماده 10 آيين نامه اجرايي ماده 54 قانون برنامه چهارم توسعه، دستگاه هاي اجرايي مكلف اند تا پايان خرداد ماه هر سال عملكرد برنامه هاي آموزشي سال قبل خود را به تفكيك موارد مندرج در "فرم هـ" پيوست به سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور گزارش نمايند. نماينده سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور يا استان در كميته راهبري يا اجرايي آموزش مسئوليت پيگيري، دريافت مستندات، تحليل و امتيازدهي بر عملكرد آموزش دستگاه اجرايي تحت نظارت خود را بر عهده دارد.
فرآيند گزارش گيري از عملكرد آموزش دستگاه به منظور رتبه بندي دستگاه ها و تهيه گزارش نهايي براي شوراي عالي اداري به شرح زير است :
- نماينده سازمان مديريت طي جلسه اي بامسئولان آموزش دستگاه مبادرت به تكميل فرم ارزيابي (فرم "هـ") همراه با دريافت مستندات مربوط خواهد نمود.
- علاوه بر درج پاسخ بلي و خير با تحليل مستندات دريافتي، امتياز دستگاه براي هريك از مؤلفه ها به صورت جداگانه و از سوي نماينده سازمان در طيف ده رتبه اي روبروي هر مؤلفه در" فرم هـ" مشخص مي گردد.
- امتياز عملكرد دستگاه اجرايي در آموزش حاصل جمع امتياز هر يك از مؤلفه ها خواهد بود.
- سازمان مديريت و برنامه ريزي استان ها براساس فرم هاي تكميل شده ارزيابي عملكرد دستگاه هاي استان خود، مبادرت به جمع بندي و رتبه بندي دستگاه هاي استان خواهند نمود.
- دفاتر بخشي و سازمان مديريت و برنامه ريزي استان ها جمع بندي عملكرد آموزشي دستگاه هاي تحت پوشش را به دفتر تخصصي آموزش درسازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ارسال خواهند نمود.
- دفتر تخصصي آموزش پس از جمع بندي اطلاعات دريافتي، گزارش نهايي را جهت ارائه به شوراي عالي اداري تهيه خواهد نمود
ارزشيابي هاي ادواري از برنامه هاي آموزش دستگاه هاي اجرايي كه ازسوي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور يا استان ها در قالب برنامه هاي 20*20 صورت مي گرفته است علاوه بر اين ارزشيابي كماكان انجام خواهد شد.
فرم " الف"
فرم كليات برنامه هاي آموزشي دستگاه هاي اجرايي براي سالهاي برنامه به تفكيك سال اجرا و تعداد كل دوره ها براي هر سال
|
رديف | سال اجرا | تعداد كل مديران (رسمي-پيماني) | تعداد كل كاركنان (رسمي-پيماني) | تعداد كل دوره ها | كل ساعات پيش بيني شده | ||||||
زن | مرد | زن | مرد | بهبود مديريت | شغلي | عمومي | مديران | كاركنان | جمع | ||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
فرم "ب"
فرم كليات برنامه هاي آموزشي دستگاه هاي اجرايي براي سالهاي برنامه توسعه به تفكيك عناوين دوره ها و پودمانها و سال اجرا
|
رديف | سال اجرا | عنوان دوره ها يا پودمانهاي آموزشي | عمومي | شغلي | بهبود مديريت | تعداد تقريبي شركت كنندگان | ميزان ساعت دوره | مشاغل شركت كنندگان | مجري | محل جغرافيايي اجرا (استان، شهرستان) | نحوه اجرا | ||||
مديران | كاركنان | حضوري | غيرحضوري | ||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
فرم "ج"
فرم عناوين دوره هاي آموزشي مجري در استانهاي كشور
| |||
| |||
رديف | سال اجرا | عنوان دوره | عمومي | شغلي | بهبود مديريت | ميزان ساعات دوره |
|
|
|
|
|
|
|
فرم "د"
فرم اعلام نيازهاي دستگاه هاي اجرايي به آموزشهاي بهبود مديريت و آشنايي با مباحث تحول اداري
|
|
رديف | عنوان دوره | تعداد ساعت دوره | تعداد افراد شركت كننده | سطوح شغلي شركت كنندگان |
زمان پيشنهادي دستگاه براي اجراي دوره | ||||||||
مدير پايه | مديران مياني | مديران عالي | كارشناس* | بهار | تابستان | پاييز | زمستان | ||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* كارشناساني كه براساس نتايج ارزشيابي احتمال انتصاب آنان به پستهاي مديريتي وجود دارد را صرفاً مي توان براي دوره هاي آموزشي بدو انتصاب اعزام نمود.
فرم "هـ"
فرم ارزيابي عملكرد آموزش دستگاه هاي اجرايي
عنوان دستگاه: سال ارزيابي:
رديف | مؤلفه هاي ارزيابي عملكرد آموزش | بلي | خير | مجموع امتياز عملكرد دستگاه با عنايت به تحليل مستندات | |||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | ||||||||
1 | آيا حداقل يك درصد كل اعتبارات هزينه اي دستگاه اجرايي احصاء و تعيين شده است؟ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||
2 | آيا موافقتنامه هاي لازم براي اجرايي كردن اعتبارات آموزش با سازمان مديريت مبادله شده است؟ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||
3 | آيا اعتبارات آموزش درنظر گرفته شده صد درصد تخصيص يافته اند؟ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||
4 | آيا كليات برنامه هاي دستگاه اجرايي برمبناي چارچوب تعيين شده به تأييد سازمان مديريت و برنامه ريزي رسيده است؟ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||
5 | آيا برنامه اجرايي سالانه دستگاه اجرايي مبتني بر كليات برنامه هاي مصوب تهيه و تدوين شده است؟ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||
6 | آيا برنامه هاي آموزش دستگاه در طول سال منطبق بر كليات برنامه هاي آموزش مصوب به اجرا درآمده است؟ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||
7 | آيا درخواست نياز به آموزش مديران دستگاه به موقع ازسوي دستگاه به موسسه عالي آموزش و پژوهش و يا مديريت آموزش و پژوهش استان ارسال شده است؟ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||
8 | آيا مديران براي طي دوره هاي آموزش بهبود مديريت منطبق با دستورالعملهاي مربوط اعزام شده اند؟ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||
9 | آيا نسبت متوسط حداقل 60 ساعت آموزش براي مديران و حداقل40 ساعت آموزش براي كاركنان رعايت شده است؟ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||
10 | در صورت محدوديت منابع و امكانات آيا اولويت آموزش زنان رعايت شده است؟ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| ||||
11 |
تعداد كل مديران دستگاه مجموع حداقل آموزشهاي پيش بيني شده براي مديران
| ||||||||||||||||
12 |
تعداد كل كاركنان دستگاه مجموع حداقل آموزشهاي پيش بيني شده براي كاركنان
| ||||||||||||||||
13 |
كل اعتبارات آموزش برمبناي حداقل يك درصد كل اعتبارات تخصيص يافته
|