دستورالعمل بروزرسانی و بیانیه توافق سطح خدمات در تارنما
وب سایت سازمان جهاد کشاورزی مازندران بصورت تمام وقت و در هفت روز هفته در دسترس متقاضیان محترم بوده و در صورت بروز هرگونه اشکال و نقص فنی، در همین بخش به مخاطبان اطلاعرسانی خواهد شد. در ضمن این سایت به صورت روزانه چه از لحاظ خبری و چه از لحاظ محتوا بروز رسانی می گردد. همچنین به اطلاع می رساند در حال حاضر تارنما به طور کامل در دسترس می باشد و در صورت وجود مشکل مختلف زمان خروج از دسترس بودن تارنما،در همین قسمت اطلاع رسانی خواهد گردید.
توافقنامه سطح خدمات(Services Level Agreement)
قسمت 1
در دسترس بودن سرویس ها:
جهت حمایت از سازمان، اشکالات احتمالی که ممکن است در ارائه خدمات، سازمان با آن مواجه شوند عنوان می گردند :
• اشکالات احتمالی هاست
1- قطعی اینترنت کشور
2- قطعی ایجاد شده در Data Center به دلیل شبکه، منبع تغذیه، و ...
3- مشکلات داخلی سرورهای مجتمع
4- ویروسی شدن فایلهای وب سایت سازمان به دلیل استفاده سازمان از نرم افزارهای FTPکرک شده و یا ذخیره کلمه عبور و گذرواژه در نرم افزارهای FTP و یا ویروسی بودن کامپیوتر سازمان
5- مشکل code سازمان
6- هک شدن وب سایت به دلیل ضعف امنیتی code سازمان
7- ضعف در موارد امنیتی سرور مجتمع
8- فاش شدن کلمه عبور و گذرواژه host توسط سازمان
9- منقضی شدن Host به دلیل عدم درخواست و یا عدم پرداخت سازمان جهت تمدید خدمات
10- قطعی Host به دلیل عدم توجه سازمان به قوانین ذکر شده در قرارداد
11- عدم اجرای تعهدات مجتمع در خصوص تمدید Host
• اشکالات احتمالی در domain
1- منقضی شدن Domainبه دلیل عدم درخواست و یا عدم پرداخت سازمان جهت تمدید خدمات
2- عدم اجرای تعهدات مجتمع در خصوص تمدید Domain
3- در صورت شکایت از وب سایت سازمان به دلیل مغایرت با قوانین بین المللی . با توجه به اینکه خدمات domain از طریق ایرنیک— مرکز ثبت دامنه نقطه-آیآر (.ir) انجام می شود، احتمال lock کردن از طرف این registerar وجود دارد.
4- صحیح نبودن اطلاعات سازمان( contact info)
• اشکالات احتمالی نرم افزار
1- بروز اشکال در خدمات میزبانی وب
2- به دلیل حذف، ویرایش و یا تغییر فایلهای اصلی برنامه و یا آپلود فایلهای اجرایی از طرف سازمان (این اشکال به دلیل استفاده از مواردی مانندFTP،Remote Desktop و یا دسترسی مستقیم بهconsol ایجاد می گردد).
3- هک شدن به دلیل ضعف امنیتیcode نرم افزارهای مجتمع
4- فاش شدن کلمه عبور و گذرواژه نرم افزار
انواع مشکلات:
1- قطعی کامل سرویس( در دسترس نبودن سرویس)
2- مشکلات جزئی بخشی از سرویس
در مورد مشکلات قطعی کامل سرویس ( در دسترس نبودن سرویس) به بخش Service Credit در این توافقنامه مراجعه شود.
Service Credit
برای در دسترس نبودن سرویسها، در صورتیکه سازمان در هر ماه در دسترس بودن سرویس های مجتمع را کمتر از 8/99% تضمین شده تجربه کند، Service Credit دریافت خواهد کردو میزان دریافت Service Credit طبق موارد ذیل تعیین می شوند:
1- در دسترس نبودن بیش از 1.5 ساعت و کمتر از 8 ساعت در یک ماه: یک هفتهService Credit
2- در دسترس نبودن بیش از 8 ساعت و کمتر از 16 ساعت در یک ماه: دو هفته Service Credit
3- در دسترس نبودن بیش از 16 ساعت در یک ماه: یک ماه Service Credit
مشکلات جزئی بخشی از سرویس:
در مورد میزبانی وبHost/Domain : مجتمع ظرف مدت 48 ساعت باید مشکلات را عیب یابی کند. در صورتی که در این مرحله تشخیص داده شد که مشکل از طرف مجتمع است ، مشکل باید حداکثرظرف مدت 3 روز رفع گردد. در صورت عدم رفع مشکل در زمان تعیین شده مجتمع به میزان 4/1 خسارتهای تعیین شده برای قطعی کامل، جریمه خواهد شد.
در مورد نرم افزار: مجتمع متعهد می شود ایرادات را ظرف مدت 48 ساعت عیب یابی کند. در صورتی که در این مرحله تشخیص داده شد که مشکل از طرف مجتمع است، بابت هر خطا 3 روز فرصت در نظر گرفته می شود و اگر در مدت تعیین شده مشکل رفع نگردید، به ازای هر روز تاخیر دو روز به مدت خدمات میزبانی و به روز رسانی اضافه می گردد.
در صورتی که برای برطرف سازی مشکل اعلام شده، نیاز به تغییرات کلی در سیستم باشد و یا بر اثر به روز رسانی نگارش جدید اختلالاتی به وجود آمده باشد، خطا در نگارش بعدی برطرف خواهد شد. اگر سازمان به دلیل تغییرات ایجاد شده احساس نماید که به مشکل بر می خورد می تواند همیشه از یک نگارش قبل تر از نگارش روز مجتمع استفاده نماید تا ایرادات آن نگارش رفع شده باشد.
موارد ذیل شامل Service Credit نمی باشد:
1- در دسترس نبودن به علت تعمیرات از پیش برنامه ریزی شده
2- در دسترس نبودن به علت قطعی از پیش برنامه ریزی شده
3- درخواست سازمان
4- اقدامات سازمان
5- قطعی سرویس به علت عدم تسویه حساب توسط سازمان
6- از بین رفتن اطلاعات سازمان در صورت عدم تهیه نسخه پشتیبان توسط ایشان . در صورتی که سازمان سرور اختصاصی داشته باشد و هزینه تهیه پشتیبان را به مجتمع نداده باشد.
7- مواردی که به مجتمع مربوط نباشد و یا از کنترل مجتمع خارج باشند.
از 48 ساعت قبل از قطعی و یا تغییرات از پیش برنامه ریزی شده مجتمع، بخش فنی مجتمع مربوطه (که اطلاعات تماس آن به صورت مکتوب به مجتمع داده شده است) از طریق emailاطلاع رسانی خواهد شد. مجتمع در صورت بی توجهی قسمت فنی سازمان مربوطه چه در خواندن email و چه در دریافت emailبه دلیل اشتباه بودن آدرس داده شده یا خراب بودن سیستم email سازمان مسئولیتی را در برابر عدم اطلاع رسانی نمی پذیرد و قطعی یا تعمیرات از پیش تعیین شده صورت خواهد گرفت.
سازمان مسئولیت دارد تا در دوره های زمانی مناسب نسبت به تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات خود اقدام نماید مگر اینکه مطابق قرارداد تهیه نسخه پشتیبان جزء تعهدات مجتمع باشد .
قسمت 2
ضمانت اطلاع رسانی از قطع سرویس:
مجتمع تضمین می کند که در صورت بروز قطعی که تغییری در دسترسی به سرویس ها ایجاد کند و Downtime کامل سرویس برای سازمان مربوطه ایجاد شود، تا حداکثر 2 ساعت از طریق تلفن یا email(که اطلاعات تماس آن به صورت مکتوب به مجتمع داده شده است) به بخش فنی سازمان اطلاع رسانی کند. در صورتیکه مجتمع نتواند تا حداکثر 2 ساعت به سازمان اطلاع رسانی کند یک روز Service Credit به سازمان تعلق می گیرد.برای اطلاعات بیشتر به قسمت 3 مراجعه شود.
قسمت 3
پروسه مطالبه سرویس:
برای مطالبهService Credit در حوزه اختلالات ناشی از مجتمع ، سازمان می بایست حداکثر تا 14 روز بعد از ماهی که قطعی در آن رخ داده است فرم درخواست Service Credit را پر کرده و برای مجتمع بفرستد. مجتمع حداکثر تا آخر روز کاری بعد از روزی که فرم دریافت شد، رسید دریافت فرم را از طریقemail برای سازمان خواهد فرستاد. همچنین مجتمع تا حداکثر 14 روز بعد از دریافت فرم، پاسخ سازمان را اعلام خواهد کرد و سازمان را از طریق email از نتیجه درخواست خود مطلع خواهد کرد.
به غیر از مواردی که از قبل توسط مجتمع اطلاع رسانی شده، سازمان می بایست موارد قطعی را فوراً به مجتمع از طریق شماره تلفن های 22913827 و 22912029 اطلاع دهد. واجد شرایط بودن برای دریافت Service Credit تنها شامل اختلالاتی است که جزاً یا کلاً متاثر از سرویس دهی مجتمع باشند.
قسمت 4
اعتبار سرویس:
در صورتی که درخواست سازمان برای دریافت Service Credit پذیرفته شود مجتمع Service Credit را یک ماه پس از تایید درخواست سازمان به مدت اعتبار سازمان اضافه خواهد کرد. جریمه استاندارد برای قطعی در سرویس ها اضافه نمودن Service Credit می باشد.
مراحل خدمات پشتیبانی
در زمان تشخیص مشکل و اعلام به بخش پشتیبانی، support level 1 مشکل را در سیستم ticketing ثبت می کند و ایمیل محتوی شماره تیکت را برای سازمان ارسال می کند که به منزله دریافت مشکل است. از این زمان به بعد سازمان می تواند زمانهای مراحل بعد را محاسبه کند. سازمان برای پیگیری باید ایمیل را reply کند یا تماس بگیرد . در هر صورت پیگیری سازمان ثبت می شود.
Support level 2 ، تیکت ها را به ترتیب زمان دریافت و با الویت تیکتهایی که به صورت ایمیل ثبت گردیده بررسی می کند و وارد مرحله عیب یابی می شود، در این مرحله 80% اشکالات برطرف می گردد و در صورت برطرف شدن مشکل، به سازمان اطلاع داده و آن را ثبت می کند و تیکت را می بندد.
در صورتی که سازمان احساس کند که مشکل برطرف نشده می تواند مجدداً email را reply نموده، تیکت به صورت اتومات باز می گردد و Support level 2 به آنها دسترسی خواهد داشت و اقدامات انجام خواهد شد .
اگر Support level 2، تیکت ها را باز کند و با سوالی مواجه گردد و سازمان در پاسخ به آن تاخیر نماید، این تاخیراز مهلت مجتمع نمی کاهد (لازم به ذکر است کلیه تاریخهای دریافت، پیگیری و reply تیکت ها در سیستم به طور دقیق ثبت می شود).
در خصوص 20% باقیمانده و اشکالات،که Support level 2 موفق به برطرف سازی آنها و پاسخگویی نشود (مثل مواردی که بهsource برنامه مرتبط می باشد)بهSupport level 3 ارجاع داده می شود و ایشان نتایج را پس از تشخیص و اصلاح بهSupport level 2 ارجاع می دهد و Support level 2 نیزنتیجه را از طریق ایمیل به سازمان اطلاع می دهد.
مواردی که مجتمع متعهد است ظرف مدت 15 دقیقه در مورد قطع سرویس سازمان مطلع شود:
1- در صورتی که سازمان، دارای هاست بر روی سرور مجتمع باشد و سرور مجتمع به صورت کلی دچار مشکل شده باشد.
2- در صورتی که سازمان، دارای هاست بر روی سرور مجتمع باشد و لیکن فقط هاست اختلال داشته باشد و هزینه monitoringبه مجتمع پرداخت کرده باشد.
3- در صورتی که سازمان دارای هاست بر روی سرور شخصی خود باشد ولیکن هزینه monitoring به مجتمع پرداخت کرده باشد
بدینوسیله توافق نامه سطح خدمات سازمان به اطلاع میرسد:
1- تارنمای سازمان ثبت احوال کشور امکان پیگیری انتقادات پیشنهادات، شکایات و ارتباط با مسئولین را در قالب خدمات الکترونیکی فراهم نموده است.
2- در قسمت "تماس با ما" اطلاعات تماس مدیر، معاونین و کلیه ادارات تابعه ذکر شده است .
3- به محض ثبت پیشنهاد یا انتقاد، موضوع در کوتاهترین زمان ممکن پیگیری و مطرح می گردد.
4- وب سایت سازمان جهاد کشاورزی مازندران بصورت تمام وقت و در هفت روز هفته در دسترس متقاضیان محترم بوده و در صورت بروز هرگونه اشکال و نقص فنی، به مخاطبان اطلاعرسانی خواهد شد.
نکاتی که باید توسط رابطین پرتال رعایت شود: این آیتم ها براساس شاخص های SEO و نکات ارتقاء رتبه وب سایت در موتورهای جستجو Google، Yahoo، Alexa گرد آوری شده است.
1- عنوان (Title):
یک عنوان توصیفی شامل ۵ تا ۸ کلمه که کلمات کلیدی اصلی سایت شما را شامل باشند، انتخاب کنید. عنوان، اولین چیزی است که مردم با آن در موتورهای جستجو مواجه می شوند. توجه کنید که وجود کلمات فارسی با استاندارد یونیکد توسط موتور جستجوی گوگل شناسائی می شود. مهمترین کلمات کلیدی سایت خود را در ابتدای عنوان سایت خود قرار دهید.
نکاتی که هنگام درج عنوان باید مد نظر بگیرید:
- شامل کلمات کلیدی محتوی و عکس های آن صفحه باشد.
- از کاما استفاده نکنید.
- از نظر گرامری جمله بندی آن درست باشد، فقط ترکیب کلمات نباشد.
- از کلماتی که توسط موتورها منع می شود استفاده نکنید.
- تگ ALT در هنگام درج عکس: هنگام درج عکس و لینک حتما کادر مربوط به عنوان (title)را درج نمایید. این خصوصیت اجازه می دهد یک متن جایگزین مطابتان شود تا اگر به هر دلیلی تصویرتان نمایش داده نشد متنی که در تگ alt گذاشته اید نمایش داده شود.
2- توضیحات (Description tag)
این توضیحات بین ۲۵ تا ۳۰ کلمه را شامل می شوند که در موتورهای جستجو اگر دقت کرده باشید در زیر URL نمایش داده می شود پس سعی کنید توضیحاتی را بنویسید که نشان دهنده محتوای سایت شما باشد.
3- ارتباط متقابل
- موتورهای جستجو مخصوصا گوگل به تعدد ارتباط ها به سایت شما حساس هستند و آنرا در رتبه سایت شما اثر می دهند.
-یک صفحه لینکهای مفید بسازید و به سایتهای مشابه، سایت خود ارتباط دهید، مخصوصا سایتهائی که در موتورهای جستجو رتبه خوبی دارند.
-از سایتهای دیگر بخواهید که به سایت شما ارتباط دهند.
۴- درج کلمات کلیدی سایت (key words)
موتورهای جستجو برای این بخش ارزش زیادی قائل هستند و در رتبه بندی سایت شما تاثیر دارد. کلمات کلیدی را با کاما از یکدیگر جدا کنید. با این روش در حداقل جا، امکان ترکیبات متنوعی از کلمات کلیدی سایت شما گنجانده خواهد شد.
- نسبت کلمات کلیدی به سایر کلمات در یک صفحه را چگالی یا تراکم کلمات کلیدی می نامند. مثلا اگر شما ۱۰۰ کلمه در یک صفحه دارید و چهارعدد از آنها جزو کلمات کلیدی سایت شما هستند، چگالی کلمات کلیدی آن صفحه ۴% است. سعی کنید که چگالی حدود ۳ تا ۲۰ درصد برای کلمات کلیدی مهم سایت خود را تنظیم کنید.
- کلمات کلیدی خود را ترکیبی انتخاب نمایید.
- کلماتی که حدس می زنید توسط موتورهای جستجو بیشتر سرچ می شوند را بنویسید
- حتما کلمات کلیدی را با کاراکتر , از هم جدا نمایید.
-کلمات کلیدی از متن همان صفحه انتخاب شود.
- عنوان صفحه خود را حتما در کلمات کلیدی بنویسید.
۵- نکات درج پا صفحه
- حتما پا صفحه سایتتان را تغییر دهید. فرمت را سعی کنید حتما مانند پایین بنویسید.
- آدرس: تهران، آدرس حوزه
- تلفن: (به همراه کد وارد شود) ایمیل: از دامنه investiniran.ir باشد.
- تمام حقوق مادی و معنوی این سایت مربوط به سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران می باشد و هر گونه کپی از مطالب آن تنها با ذکر منبع بلا مانع است.
۶- ارتباط بین صفحات
- در صفحات محتوایی خود آنگونه کار کنید که کسی که به هر طریق وارد آن صفحه می شود نتواند خارج شود (مدت زمان حضور افراد را در سایت خود بالا ببرید).
- از لینک های داخل صفحه ای آنگونه استفاده کنید که بازدید کننده سایت از دکمه های Back و Forward نرم افزار استفاده نکند.
۷- نکات تبدیل فایل به PDF
یکی از را ههای افزایش بازیابی اطلاعات مندرج در وب سایت توسط موتورهای کاوش، غنی کردن فایل های محتوا می باشد. محتواهای PDF که از فرمت های دیگر(مثل word ، power point و ...) استخراج می گردد، بهتر است شرایط ذیل را دارا باشد:
۱- قبل از تبدیل فایل word به PDF از استاندارد بودن فونتهای بکار رفته در فایل word اطمینان حاصل فرمایید.
۲- از نرم افزارهای استاندارد برای تبدیل فایل ها به PDF استفاده شود که قابلیت پشتیبانی از فونت های فارسی را داشته باشند.
۳- متن فایل های PDF با استفاده از ابزار های جستجوی درون متنی نرم افزار Acrobat قابل جستجو باشد.
8- حجم فایل ها
فایل هایی که در سایت بارگذاری می شوند به صورت فشرده و حجمی کمتر از 30 مگابایت داشته باشند.
9- از تگ های <h..> حتما استفاده نمایید
تگ h این امکان رو به موتور های جستجو می دهد که بهتر محتوای سایت شما رو درک کنند. برای اعمال این خصوصیت متن صفحه خود را به ترتیب اهمیت از heading های CMSانتخاب نمایید.
- از تگ بیش از ۲ بار در یک صفحه استفاده نکنید. فقط برای تیترهای مهم استفاده شود.
- کل متن صفحه را در این تگ ها قرار ندهید، فقط برای تیترها و مطالب مهم استفاده کنید.
۹-صفحه ارتباط با... (تماس با ...)
برخی موتورهای جستجو، مخصوصا Yahoo ، اگر آدرس پستی شما در سایت نباشد، سایت شما را لیست نمی کنند. حتما آدرس پستی را در سایت قرار دهید، فقط قرار دادن آدرس صندوق پستی کافی نیست. تلفنهای تماس و آدرس حوزه خود را درج نمایید. همچنین برای قراردادن اطلاعات افراد هر واحد از الگوی زیر استفاده شود.
نام و نام خانوادگی | سمت | تلفن | فاکس | پست الکترونیک |
021-xxxxxxxx | 021-xxxxxxxx | xxxxxx@investiniran.ir |
10- زبان
زبان اصلی کلیه درگاه ها زبان فارسی است. صفحه خانگی و صفحه ورودی اصلی، باید به زبان فارسی بارگذاری شود. در پرتال هایی که بصورت چند زبانه می باشند باید امکان تغییر زبان برای کاربران در تمامی صفحات فراهم شود.
11- قالب کلی نگارش متن
عنوان اصلی | Tahoma 14 B |
عنوان فرعی | Tahoma 12 B |
رنگ مطالب | مشکی |
متن پاراگراف ها | Tahoma 12 |
مطالب لیستی | لیست های شماره دار و بدون شماره |
ترازبندی متن | Justify,Direction:RTL |
متون انگلیسی | Time New Roman 14 |
۱2- نقشه سایت (sitemap)
-برای سایت خود نقشه تهیه کنید و لینک تمام بخشهای مهم سایت را در نقشه سایت قرار دهید. -نقشه سایت را در صفحه اول سایت خود قرار دهید چون برخی موتورهای جستجو فقط صفحه اول سایت شما را بازدید میکنند.